Leo Olierook Fishing Adventures

    Homepage || Andere visverhalen|| Wie verlangt er nu niet een boot van Marcraft?
 

    
 
Wie verlangt er nu niet een boot van Marcraft?


De broers Marcel en Martin Frankena, geboren in respectievelijk 1969 en 1970 in de Friese hoofdstad, Leeuwarden, zijn in 2005 begonnen met het bouwen van een exclusieve dubbel gelaste aluminium boot, de Marcraft 440.
Dit model op papier is exclusief voor de beide broers ontworpen en ze hebben alle rechten daarvan opgekocht.

Martin met een van zijn tevreden klanten

Kort daarna volgde een test op metersnoeken.nl en de belangrijkste test op www.TotalFishing.nl, waar een onafhankelijke team, bestaande uit Henk Simonsz en Aad Kouwenberg de Marcraft 440 als uitstekend hebben getest.
Dit was de start van wat toen en nu blijkt, namelijk een gat in de markt voor goede betaalbare visboten van Marcraft.

Inmiddels zijn alle modellen die daarna kwamen doorontwikkeld , nadat Martin en Marcel samen met nieuwe ontwerpers vier modellen hebben ontworpen die dezelfde qua vaar-, drift-, en backtroll eigenschappen hebben en gemaakt zijn voor het vissen in heel Europa.
Door dit initiatief en doorzettingsvermogen neemt Marcraft vandaag en de dag een grote positie op de visbotenmarkt in.



Niet alleen met de modellen 410, de 440 maar ook met de 496 en het topmodel de 535 welke zijn ontworpen voor de ultiemste visbelevenis onder alle omstandigheden.

U koopt dan ook bij Marcraft een visboot die volledig en exclusief gebouwd wordt naar de wensen van de klant. Er is dan ook geen enkele Marcraft hetzelfde.
De klant mag de kleur van de boot bepalen, de striping, stoelen en tapijt en kan ook de indeling zelf uitmaken, indien de constructie van de boot het toelaat.

Per 1 Januari 2010 is Marcel Frankena uit het bedrijf gestapt en vanaf die datum heeft André Zwiers zijn taken overgenomen.

Martin en Andre. Martin Frankena neemt afscheid van Marcraft Visboten

Helaas heeft ook Martin Frankena, de geestelijke vader van Marcraft visboten per 1 juli 2012 verkocht aan Andre Zwiers en zoals u kon lezen was Andre Zwiers al sinds 1 januari 2010 verbonden aan Marcraft Visboten.
Marcraft Visboten blijft gevestigd aan de Marsweg 8 te Leeuwarden.
Uiteraard blijft de bedrijfsvoering ook zoals u gewend bent van een uitstekende service en de Marcraft boten van een hoogstaande kwaliteit.
Inmiddels (2012) zijn er al ruim 210 visboten van Marcraft, door enthousiaste vissers afgenomen en is de naam Marcraft, een naam die gevestigd is in vele landen om ons heen.



Vandaag gaan Mike en Marco hun nieuwe Marcraft 496 ophalen bij Andre Zwiers in Leeuwarden.
De boot is geheel ontworpen en gemaakt naar de aanwijzingen van Marco en Mike en ze hebben voor een aparte indeling, en de boot in een grijze kleur gekozen.
Vandaag ben ik meegegaan, niet alleen als reguliere vismaat, maar ook om dit heugelijke feit niet ongemerkt te laten passeren en om op te tekenen in mijn verhalenbundel op mijn site.



We waren vanochtend al vroeg op pad, met de splinternieuwe Pega trailer achter de auto gekoppeld, want het is een lange rit naar het hoge noorden.
Het vooruitzicht om een nieuwe Marcraft op de trailer naar huis te kunnen nemen, verzoet de vele autokilometers die gemaakt moeten worden naar Leeuwarden en terug.

En daar stond hij dan, de Marcraft 496 en als je er gevoelig voor bent dan voel je even een groeistuip opkomen.
Likkebaardend keken Marco en Mike naar de nieuwe aanwinst tot ze eeltvorming op hun cornea’s (hoornvlies) kregen, want wat een plaatje is deze prachtige boot.
De afwerking is weergaloos en fenomenaal.



Het werd tijd voor uitleg van de werking van de buitenboordmotor, de elektromotor en de fishfinders.
De grijze lak op de boot staat chique en past prachtig bij de kleur grijs van de buitenboordmotor.

De grootste zorg was nu de Pega trailer, aangezien deze helemaal ingesteld moest worden om het gewicht van de boot zo goed als mogelijk op de trailer te verdelen en dit moest vooraf gebeuren.



Nadat de voorbereidingen aan de trailer waren gedaan, werd de boot voorzichtig op de trailer geplaatst en de stempels en kimrollen voorzichtig tegen de bodem van de boot aangedrukt en vastgezet.

De elektrische lier trok de boot met het grootste gemak op de trailer en wat een gemak is dat vergeleken met een lier met een slinger.
Een druk op de knop van de afstandsbediening en het lieren gaat bijna als vanzelf.



Tja en nu?
De boot moest vandaag nog in het water, want het water stond Marco bijna aan de lippen, aangezien hij dolgraag de werking van de 60 pk buitenboordmotor wilde testen.

Dat was gelijk een mooie gelegenheid om de fishfinders (jawel, twee stuks!) in te stellen op het water, want er zaten een aantal boekwerken bij die je pas na een week hebt doorgelezen.



De uitvalbasis werd het Nieuwe Meer.
Precies een mooie plas om rustig de fishfinders in te stellen en groot genoeg om even de buitenboordmotor uit te testen.

Het bleek niet eenvoudig om snel de juiste instellingen te vinden, terwijl er een aantal hoofdmenu’s zijn met daaronder een flink aantal submenu’s waar je een aantal voorkeuren in vast kunt leggen.



De buitenboordmotor pruttelde zacht en was onderhand warmgelopen, na het pielen met de fishfinders.
Langzaam voerde Marco de snelheid op en met de stuurknuppel in zijn linkerhand en de Marcraft schoot door de golven als een heet mes door een pakje boter.
Mike en ik hielden ons vast aan de stoelzittingen maar dat bleek niet nodig, vergeleken met de vorige boot.

De naald van de snelheidsmeter stopte bij 59 km per uur en bij de vorige boot waren we allang uit de boot gestuiterd en van zenuwachtig richting zoeken van de Marcraft was op deze snelheid geen sprake.



Ik wens Marco en Mike langs deze weg, dat ze jarenlang veel plezier van deze aanwinst mogen hebben.




 
naar boven
 

© Leo Olierook Sportsfishing Adventures 2008-2012

  Webdesign by Theo J. de Wit

Google Sitemap Generator