Homepage || Karperverhalen|| Driedaagse karpersessie op het Zijdelmeer (26 pond PR Nick)

Driedaagse karpersessie op het Zijdelmeer (26 pond PR Nick)

Wat moet je als verticaalvisser in de gesloten tijd doen?
Juist!
Andere visdisciplines uitvoeren, bijvoorbeeld witvissen, meervalvissen, vliegvissen of gaan vissen op karper.
Ik heb pas met Marco een avond meervalsessie achter de rug en geen schub gevangen in het 13.6 graden koude water, terwijl we weten, dat de meerval vanaf 14 graden een beetje actief wordt.

We hebben er wel een zien jagen, maar mochten helaas geen aanbeet krijgen.
Niet geprobeerd is altijd mis, maar helaas geen verhaal er over.

Nick speelde met de gedachte om een meerdaagse karpersessie te houden, en dat, terwijl hij net een week karperen in Frankrijk achter de rug heeft met mooie vangsten.
Onze Nick is fanatiek tot op het bot en zou het liefst zijn baan in willen ruilen om de rest van zijn leven te wijden aan het karperen met alles er omheen.

Nick zoekt een goede sponsor voor het leven en hij kust in ruil elke week je blote voeten als je maar gelijk tijdens het bukken zijn kontzak vult met een pak eurobiljetten waar minstens een vijf en twee nullen op staan.
Hahaha.

Hij likt zelfs het trit, dat is dat zwartachtige vochtige spul wat tussen je tenen zit, er tussen uit.
H jakkes, even overgeven hoor.
Brrrrr!
Die beeldspraak moet ik echt gebruiken om aan te tonen, dat Nick helemaal gek is van karpervissen en daar veel voor over heeft.
Ok, genoeg gelikt.

Ikzelf heb nog nooit op het Zijdelmeer op karper gevist, terwijl het vlak naast mijn deur ligt en zo nieuwsgierig als ik ben wilde ik graag met hem mee om een beetje wegwijs te worden aan het meer.
Een bivvy is uit den boze, slechts een paraplu zonder zijflappen wordt door de gemeente Uithoorn als nachtverblijf getolereerd.

Hoe moet je slapen dan?
In je karperstoel slapen is geen optie, want dan heb ik drie man nodig om mij uit de stoel te trekken als ik s nachts een aanbeet krijg, want zonder stijve gescheurde spieren en meervoudige botbreuken kan ik op mijn gevorderde leeftijd niet onbeschadigd uit de stoel komen.

Dus, we nemen gewoon een brolley mee met zijflappen (is ook een paraplu) , waar je de middenpijp van kan verwijderen om er een stretcher in te kunnen plaatsen.
Gaat Alex (handhavende) uit zijn dak dan is er geen consideratie meer mogelijk en wordt je afgestraft met een boete, want grijs haar en een zielig verhaal hoort in een bejaardentehuis thuis en niet langs de waterkant.

Je mag van de gemeente Uithoorn best wel nachtvissen, maar ze hebben de regels zo aangescherpt, dat je daar weinig plezier aan beleeft en alle ongemakken maar voor lief moet nemen.
Maar Alex kwam de papieren controleren en zei niets over de flappen aan de paraplu.

En zeg nou zelf, welke grijsaard gaat nou nachtvissen in weer en wind, want die hoort gewoon met een plaid over zijn knien op een luie stoel voor de tv te zitten of tussen de vochtige lappen op bed te liggen.
Nou?!

Dan moet je toch wel zo desperaat zijn, dat je je demente inwonende schoonmoeder eindelijk een paar dagen kunt ontlopen of dat je het even beu bent om altijd maar weer de kattenbak kakvrij te houden en dat klusje nu eens bij je partner parkeert.
Hahaha.

Nick plaatst zijn karperhengels op banksticks en ik op een rodpod van Nash, want dat vind ik makkelijker en stoerder staan.
Mijn Bic 245 ligt in het water met een elektromotor er aan bevestigd en klaar om de lijnen uit te varen.
Het is zondag vandaag en dinsdag zullen we de boel pas afbreken.
Laten we hopen dat de karpers honger hebben en dat we er een paar in het net zullen krijgen.

Gelukkig heb ik een grote Ford aangeschaft en daar kunnen vijf complete karperuitrustingen in en dan moet je nog de uitgang zien te vinden.
En natuurlijk sleep ik weer veel te veel zooi mee, want ik ben altijd bang dat ik wat tekort kom.

Nick doet dat beter, want die heeft zijn afgeslankte versie karperspullen meegenomen en dat scheelt een of twee keer lopen van de auto naar de stek.
De eerste karper werd zondag door Nick gehaakt en dat was pas rond 18.30 uur.

Het bleek een prachtige schubkarper te zijn en bleek na weging, 26 pond te zijn.
Dat was voor Nick zijn Nederlandse PR en hij kreeg een grijns om zijn mondhoeken, die er de volle drie dagen niet meer af te meppen was.

Proficiat Nick!
Helaas kon ik alleen maar zeelten in het net krijgen en bleken de karpers mijn aangeboden boilies voorbij te zwemmen of de zeelten waren even sneller met toehappen.

Het was vandaag een mooie zomerse dag, maar dat zou snel gaan veranderen.
Op de dag hadden we visite van Pietje en Dirk 1 en Dirk 2 en dat breekt even de dag met een gezellig praatje.
s Nacht om 04.30 uur begon het inderdaad te regenen met flinke windvlagen tot Beaufort 5 en dat is geen pretje onder een open brolley.

In de vroege ochtenduren (07.30 uur) bracht de dril van een fraaie schubkarper leven in de brouwerij, want Nick was weer de gelukkige met een schub van 23.2 pond.

Het leek er even op dat de schub minstens hetzelfde gewicht zou hebben als de eerder gevangen schub, maar wij werden op het verkeerde been gezet door de dikke buik van de karper.
Tussen de regendruppels door werd de karper gedrild, geschept, gewogen en weer aan het water van het Zijdelmeer toevertrouwd.

Om 9.45 uur kreeg ik een mooie fluiter en mijn hart vergat even een enkele slag.
Helaas bleek het weer geen karper te zijn en was een brasem met de boilie vandoor gegaan.
De dikke vijftiger werd onthaakt in het water en dook direct daarop weer terug in zijn habitat.

We zagen in de verte de wolken dunner worden en we verwachtte dat de regen snel plaats zou maken voor wat warme zonnenstralen.

De zon kwam inderdaad om 11.00 uur weer even kijken en dat scheelde gelijk een jas, want het werd duidelijk warmer.
Marco kwam nog even kijken voor een praatje en verder werden er geen aanbeten meer geconstateerd.

s Nachts om 04.00 uur ving Nick nog een schub van 10 pond en daar is geen foto van gemaakt, aangezien het een complete spring in het veld bleek te zijn.
Echt een ADHD karper die zijn medicijn vergeten was in te nemen.
Om 05.00 uur kreeg ik een fluiter.

Vanuit een uiterste hoek van het Zijdelmeer had een spiegelkarper mijn snowman presentatie gevonden en nam het rit naar het midden van het meer.

Het bleek een spiegel van 10.8 pond te zijn en weldra gleed hij in het net.
Eerder kreeg ik in dezelfde hoek een prachtige aanbeet ( 02.00 uur) maar omdat ik schuin aan moest slaan, vanwege de overhangende takken, sloeg de draad van mijn swinger over mijn hoofdlijn en zat volkomen vastgeknoopt.
Terwijl de karper op de top van mijn hengel beukte kon ik geen meter meer binnendraaien.

De toegesnelde Nick kon wel de knoop ontwarren, maar de karper had de haak in die tussentijd al gelost.
Jammer.

Om 06.30 uur vocht Nick met een brasem en die vissoort staat niet in zijn top tien vissen, dus mocht ik de brasem onthaken.
Het bleek een korte nacht geweest te zijn door de regelmatige aanbeten, maar liever dat, dan een zorgeloze nacht zonder leven.
Met vier karpers, 2 brasems en 3 zeelten is het een mooie sessie geweest, alhoewel we liever enkel karpers in het net hadden gewenst.