Homepage || Meerval specials|| Vissen op meerval in de avonduren. Driemaal is scheepsrecht. (143cm)

Vissen op meerval in de avonduren. Driemaal is scheepsrecht. (143cm)

Vandaag gaan Marco en ik in de avonduren vissen op meerval.
We zitten nu in de gesloten periode voor het vissen op roofvis, maar door wormen als aas te gebruiken denken we een kans te maken om een meerval aan de haak te krijgen.

De temperatuur van het water waar we gaan vissen is 13.6 graden en zoals sommigen weten, worden de meervallen actief bij ca. 14 graden watertemperatuur, dus de kans dat we er een zullen haken is gering, maar niet onwaarschijnlijk.

Sessie een

Er staat wel wat wind met een graad of 12, maar warme kleding is best wel gewenst, omdat het goed fris kan worden als de zon is verdwenen.
De eerste stek bracht geen leven in de brouwerij en de dobbers dobberden op de golfslag van het water.

De andere stek, waar we vaak plegen aan te leggen, bleek ook meervalloos te zijn en rond 00.00 uur trokken we de boot op de trailer, allebei met een illusie minder.

We besluiten om volgende week weer een avondsessie te plannen, met het idee in ons achterhoofd, dat de watertemperatuur wat gestegen zou zijn door de schuchtere aanloop van de lente naar de zomer.

SESSIE TWEE
Dit is de tweede sessie op meerval en nu zijn we met zijn drieŽn om die gladde gladjakkers aan de haak te krijgen.
Als aas gebruiken we weer grote wormen, die we met gulle hand aan de 2/0 meervalhaken zullen rijgen en via een uitgelood volgdobbertje met een breekstaafje als verlichting worden de wormen op strategische plekken op de bodem aangeboden.

Sessie twee

Gelukkig mag je nu in de gesloten tijd wormen als aassoort gebruiken en daar maken we ook graag gebruik van.
Vanavond gaat Nick mee, met Marco en mijzelf en Nick moet zijn meervalhengels nog gedeeltelijk opbouwen, terwijl die van Marco en die van mij permanent opgetuigd worden opgeborgen.

We gaan allereerst naar een andere stek dan de vorige sessie om later op de avond naar stek 2 te verhuizen, met als optie een derde en een vierde stek die we soms aandoen als de andere stekken het laten afweten en dat is in het verleden vaker voorgekomen dan gewenst.

Buiten de gesloten tijd kunnen we meerdere aassoorten inzetten, zoals bv. slachtproducten, visboilies, vispellets, Smac en dode vis, maar nu gebruiken we wormen als het enige legale aas.
Aan de zes groen verlichte dobbers was vanavond weer geen aanbeet te registreren, zelfs geen nibbel of een passerende lijnzwemmer en om 23.30 uur hielden we het voor gezien.

De koude wind, die de watertemperatuur heeft laten dalen tot net 13 graden en de golven behoorlijk opdweepten, maar ook de winddichtheid van onze kleding heeft getest, mag wat mij betreft een volgende sessie wegblijven.

SESSIE DRIE
Dit is de derde meervalsessie in de avonduren en in de gesloten tijd.
Het beste aas voor de meerval blijken, volgens zeggen, maden en wormen te zijn, daarna op volgorde doodaas (vis), pellets, slachtafval en vlees.

De aller allerbeste maanden om op meerval te vissen zijn eigenlijk juli en augustus, dan als tweede de aanloop van de zomer de maanden mei en juni,met in de nazomer september en oktober want dan mag je ook vangsten van meerval verwachten en dan valt het stil.

Sessie drie met op de achtergrond de boot van Kees en Gert-Jan

Vreet de meerval in de tussenliggende maanden dan helemaal niks, zul je je afvragen?
Natuurlijk wel, maar de aasmomenten zijn erg kort in de koudere maanden en het is hoofdzaak om dan de meervallen te lokaliseren in de diepere waterlagen en dat is een moeilijke opgave.
Want waar liggen ze zo geconcentreerd?

Vanavond zijn Marco en ik, maar ook Kees en Gert-Jan, dus twee boten op het water te vinden.
De temperatuur van het water is iets gestegen naar 13.3 graden, maar dat is waarschijnlijk toch nog te weinig om de meervallen echt los te laten gaan.

Maar je weet maar nooit.
Marco kreeg twee aanbeten vlak achter elkaar en sloeg twee keer een gat in de lucht!
Hij voelde geen enkele weerstand toen hij aansloeg en dan zit je met een puzzel hoe dit kan gebeuren.
Sloeg hij het aas uit de bek?
Was het misschien een paling?
Je weet het niet, je weet het niet, maar deze aanbeten zijn al 200% meer als we hebben gehad in sessie een en twee.

Om 23.00 uur besloten we te verhuizen naar een andere plek, maar daar hielden we het na een uur ook voor gezien.
Totaal geen leven.
Dan maar nog even een plek waar we meer fiducie in hadden en ons in het recente verleden een paar mooie meervallen hadden opgeleverd.

Nu ging mijn dobber er twee keer vandoor en ook ik sloeg aan en miste volkomen een stukje visvlees waar de haak zich in kon zetten.
Dat waren al 4 aanbeten die niet gehonoreerd werden met vis!
Drie maal is scheepsrecht, zei Marco nog tegen mij en weer ging na een half uur mijn dappere dobber naar de diepte.

Ik sloeg weer ferm aan en ditmaal voelde ik grote weerstand onder water en op de top van mijn meervalhengel.
Hoera!, mijn hart sloeg ineens tegen mijn adamsappel in mijn slokdarm aan en we keken gefascineerd naar de zwaar doorbuigende hengel in mijn handen.

Na een kwartier stoeien, kwam de kop van de meerval boven water en onze schatting tijdens de dril, dat de meerval ongeveer een meter zou bedragen klopte tot op de centimeter precies.
Ik zat te stuiteren in mijn stoel en eindelijk had ik weer een meerval in Nederland gevangen en daar zou het niet bij blijven.
We kregen ineens de smaak te pakken en na zoveel aanbeten en een succesvolle afsluiting, besloten we te verkassen, maar ditmaal een 80 meter verderop.

Weer werden de verlichte dobbers met vol beaasde haken in het water gedeponeerd en het wachten op een aanbeet was begonnen.
Ik keek even naar de stang van de frontroller op de punt van de boot, waar mijn hengels op steunden en lette een moment niet op mijn verlichte dobbers.
Boem!
Een van de twee hengels werd bijna het water in getrokken, door een wilde aanbeet van een meerval.

Slaan hoefde niet, want de onverlaat had zichzelf al gehaakt bij het opnemen van het aas.
Hij was voornemens om direct onder de rietzudden te vluchten, maar die poging kon ik maar net voorkomen en de snaarstrakke gevlochten hoofdlijn zong zijn lied in het donker en bleek op dat moment de mooiste melodie ooit.

Toen was het vluchtplan van de meerval om onder de boot te verdwijnen, maar ook dat plan kon ik verijdelen met een tot het uiterst gebogen hengel en terwijl hij zich omkeerde zag Marco ongeveer de werkelijke grootte van de meerval en schatte hem minimaal 130 cm.

Dat gevoel had ik ook al, gezien de power en kracht die hij tentoonspreidde, want de meerval nam zijn vrijheid serieus en deed en had er alles voor over om zijn vrijheid te herwinnen.
We zaten allebei zwaar te genieten, ik van de dril en Marco van het schouwspel, want eindelijk werden er vanavond spijkers met koppen geslagen en was de derde meervalsessie een groot succes.

Het duurde minstens een 20 Š 25 minuten voor de meerval de strijd opgaf en toen zijn kop boven water kwam, zagen we gewoon de kop van een kanjer van een meerval.
Het meetlint bracht uitkomst in onze vertwijfeling en stopte pas bij 143 centimeter.

De euforie van ons beiden was groot en na een half uur besloten we naar huis te gaan.
Ik was pas om 04.00 uur thuis en kon van de opwinding van de laatste uren de slaap niet echt vatten.
Wat een prachtige avond/nacht was dit weer.