Homepage || Meerval specials|| 1e en 2e sessie op de meerval in de avonduren 4st

1e en 2e sessie op de meerval in de avonduren 4st

De Halibut pellets met centraal gaatje en de Halibut boilies roken vers en geurig, toen ik mijn neus er boven hield en de olieachtige odeur rijkelijk opsnoof.
De hengels waren vanmiddag al door mij geprepareerd en met dobbers uitgevoerd, degene waar je een breekstaafje in kunt bevestigen, want anders zie je in de avond en nachtelijke uren je aanbeten niet.

Hoewel ik een paar weken geleden nog in de Ebro in Spanje zat te vissen met Rinus de uitbater aldaar (ebrowhoppers.nl), had ik ruim de gelegenheid om op de meerval te vissen, maar wij hebben toen uitsluitend op de snoekbaarzen gevist met licht materiaal en de dropshotmethode.

Maar vanavond ga ik met Marco ons geluk beproeven op de meervallen hier in Nederland, want gezien de mooie warme dagen van de afgelopen periode is de kans groot dat we er een zullen haken.

Of niet, maar daar komen we alleen achter als we het proberen.
Vorig jaar waren we een stuk minder gelukkig en zijn we op een gegeven moment maar na 8 sessies gestopt, vanwege de weinige en povere vangsten.

Het bleek vanavond niet anders.
Of we op een maanlandschap onder water zaten te harken, want geen enkele vis kwam in de buurt van onze voerplek, laat staan dat we een aanbeet kregen.

Van ’s avonds 20.30 tot 02.00 uur in de ochtend hebben we stom naar onze dobbers zitten kijken, of de vissen waren op slag blind geworden en hebben massaal hun reukvermogen kwijtgeraakt of zaten verderop te gluren welke lullo er in zou trappen om een scherpe haak in de bek te krijgen.
We starten de buitenboordmotor van de Marcraft precies om 02.00 uur en voeren naar de trailerhelling toe.

Sessie 2
Nu zijn we vandaag wederom gemotiveerd om het nog beter te doen dan de vorige keer en vanavond wordt met de tweede sessie na een zeer warme dag begonnen.
Om 20.00 uur troffen we elkaar en reden we nog met het langzaam verdwijnende avondlicht naar een andere plek toe, waar we de vorige keer waren.

We kennen dit stukje water al van eerdere sessies en we weten waar gewoonlijk de meervallen zich plegen op te houden, dus plaatsten we onze stoelen langs de kant om daar van af te gaan vissen op meerval.
Ja, je leest het goed want ditmaal gaan we vanaf de kant vissen.

Het is zwoel en we verwachten niet al teveel muggen in de avonduren, maar mochten die plaaggeesten toch massaal aan willen vallen, dan kunnen we ons beschermen met Deet in een spuitbus.

Uitkijken dat de geur en smaak van Deet niet via je handen in aanraking komt met de pellets, want dan kan je de vangsten van meerval wel vergeten omdat ze dan het aangeboden voer subiet weigeren.

In de gesloten tijd voor roofvissen is het verboden om ook de meerval met dode vis, slachtafval en kunstaas aan een haak te belagen, maar nergens staat beschreven of is verboden om een voerplek van vis en slachtafval te maken om de aanwezige meerval te lokken naar de voerplekken, waar onze Halibut pellets en boilies tussen liggen.

Het verbod geldt dus alleen voor het vissen met een hengel. Het gebruik van de betreffende aassoorten in lokvoer is dus niet verboden. (bron: Sportvisserij Nederland)
Zolang er alleen pellets en boilies aan de hairs van de haken zitten kunnen we zelfs karpers naast meervallen aan de haken krijgen.

Langzaam maar zeker worden de groene breekstaafjes sterker en feller van kleur als de avond vordert en lui achterover in de karperstoelen wachten we op de eerste wegloper.

De vrijloophendels van beetrunners staan in zijn vrij, zodat bij een aanbeet niet direct de hengels in het water worden getrokken als je even niet oplet of een bak koffie aan het inschenken bent.
Dergelijke molens worden ook vaak bij het vissen op karper gebruikt.

De Black Cat meervalmolens die ik normaal gebruik op de Ebro, hebben geen vrijloop en daar moet ik de slipknop op de bovenkant van de spoel van losdraaien, dat is geen probleem op groot water maar onhandig in smallere wateren en sloten, want dan is de “vogel” al gevlogen en onder de rietzudden gevlucht.
Zie hem daar maar eens onder vandaan te krijgen, want dat kan je vergeten.
Probeer maar in twee seconden die slipknop weer vast te draaien, terwijl je die drieste gehaakte meerval tegen moet houden, want dat gaat je niet lukken.

Draai je de slipknop na het inwerpen maar een paar slagen los, dan schiet je hengel bij een aanbeet acuut over de rand van de boot of van de rodpod, aangezien de aanbeten van meervallen echt spectaculair woest zijn en totaal onverwacht.
Dat is mij ook twee keer overkomen en kon ik nauwelijks mijn hengel aan het uiterste eindje vastpakken om verlies ervan tegen te gaan.

Een aanbeet laat niet lang op zich wachten als de avond is aangevangen en de vrees was onterecht dat we weer zonder een enkele kans op een aanbeet naar huis konden gaan.

Goed, het was maar een kleintje, maar wie het kleine niet eert, bla bla.
We nu al zo desperaat zijn dat we met de kleinste meerval uit de buurt genoegen willen nemen.
Hahaha.
We vullen de tijd met wat prietpraat en koffiedrinken en we kijken telkens met een schuin oog naar de verlichte dobbers, die maar niet onder willen gaan door een aanbeet van een gladjakker.
Nu pakte ik weer een gigant van een centimeter of veertig, want groter was hij niet.

Marco sloeg aan op een flinke wegloper en gelijk stond zijn hengel krom als een oud reuma vrouwtje.
Een meerval van een kleine 70 cm kwam boven water en eindelijk een meerval van een redelijke formaat.
Vanavond kregen we zes of zeven aanbeten en wisten we er vier (4) op de kant te krijgen.
Dat smaakt naar meer, dus gaan we morgen weer een sessie in de avonduren houden.