Homepage || Meerval specials|| 4e , 5e , 6e en 7e meervalsessie in de avonduren (800 ste verhaal)

4e , 5e , 6e en 7e meervalsessie in de avonduren (800 ste verhaal)

Vanavond houden Marco en ik de 4e meervalsessie in de gesloten tijd voor de roofvissen van 21.00 tot 00.30 uur.
Rond 22.00 uur is het donker genoeg, dat de soms gulzige aanbeten van hongerige meervallen gaan beginnen en ook vanavond kreeg Marco zijn eerste aanbeet om 22.15 uur.
Goed, het was geen meerval waar je een uitgebreide fotosessie van moet maken voor het nageslacht, maar ook van deze vangst werd een foto gemaakt voor het verhaal.

In de verte zagen een man in een bellyboot op het water.
Ook hij viste vanuit zijn bellyboot op de meerval met een stevige hengel, beaasd met een kluitje wormen maar wist helaas geen meerval te vangen.
Later op de avond passeerden ons nog twee mannen bepakt en bezakt voorbij, die op de karper hadden gezeten, zij hadden wel karper gevangen.

Vanavond kregen we met zeven (7) aanbeten te maken en jammer genoeg kwam alleen de eerste meerval van Marco op de kant.
Die van mij viel van de haak en had waarschijnlijk te weinig visvlees gehaakt en een van de andere vijf weglopers kwam in een tak onder water vast te zitten en de rest stopten subiet met het meenemen van het aas toen we de hengels hadden gepakt om aan te slaan.
De volgende keer gaan we het beter doen.

Sessie 5
Vanavond gaan we met vijf man op de meerval zitten.
Als leden van het “Hengeltuig”, een zeer klein clubje (8 man) enthousiaste vissers, zijn we hier al een paar keer eerder op de dag geweest om op de witvis te vissen.
We vingen toen wel witvissen maar geen meerval.

Door mijn verhalen erover wilden zij ook eens kennis maken met een meerval aan de haak, hoe klein die meerval ook mocht zijn, want de animo om er een te vangen is groot.

Dat was door mij als secretaris van het kleine clubje zo geregeld en vanavond, in plaats van de gebruikelijke zaterdagmorgen om de veertien dagen, zitten we gebroederlijk naast elkaar om te wachten tot de eerste aanbeten zouden plaatsvinden.
We verzamelden ons om 20.45 uur op het parkeerterrein en vanaf ca. 21.00 uur zaten we gereed met de hengels op scherp.

Verderop zaten Ruud met zijn broer Edwin en nog een vismaat, op wiens naam ik even niet kan komen, en Edwin was vanavond de enige die twee aanbeten van een meerval mocht krijgen.

Een daarvan loste hij en de ander van 75 cm kreeg hij op de kant.
Helaas heb ik daar geen foto van.

Richard en Joop zaten brasems, witvis en baars te vangen en de rest van ons heeft geen aanbeet op de meerval gezien.
Volle maan schijnt de storende factor te zijn, volgens Ruud en dan kan je beter thuis blijven.
Jammer dat we geen meerval aan de haken kregen, maar binnenkort gaan we het toch weer een keer over doen.

6e sessie
Vanavond zitten Marco, Oscar en ik aan de waterkant op de meerval, ondanks de volle maan.
Ik ben vanmiddag naar Ron (Hengelsport Aalsmeer) geweest om nieuwe breekstaafjes aan te schaffen, aangezien de oude staafjes nauwelijks nog licht geven als ze een kwartiertje in de dobber zitten.

Door mijn glaucoom heb ik alle licht in de avonduren nodig, dus zeker die van een groen breekstaafje in een meervaldobber.

Er blijken al een tijdje nieuwe ronde meerval dobbers te bestaan, die met een fel rood ledje uitgevoerd zijn en die gevoed worden met een langwerpig lithium batterij.
Ik had deze dobbers al bij anderen gezien en dat rode lichtje kan ik vrij goed op afstand waarnemen en hoef ik niet het water af te zoeken vanwege mijn tunnelvisie.
Ze waren bij Ron in bestelling en ik krijg van hem een telefoontje als ze binnen zijn.

Helaas kreeg alleen Marco een wegloper en toen hij aansloeg voelde hij geen enkele weerstand.
Dat was het voor vanavond, want we hebben geen enkele aanbeet meer gezien.

7e sessie
Vanavond zit ik met Richard (lid Hengeltuig) aan de waterkant.
Richard kennende zit hij niet alleen op meerval maar ook op de witvis met maden of wormen.
De vorige keer trok hij ’s avonds ca. 40 (!) witvissen in het net, waaronder vele mooie brasems en fraaie voorns, maar geen enkele meerval.

Vanavond was het niet anders want Richard ving de ene na de andere witvis, tot het echt donker begon te worden en hij geen aanbeten op zijn witvishengel meer kreeg.
Inmiddels had hij al ruim 20 voorns onthaakt en de aanbeten werden steeds minder, maar een van de laatste aanbeten was echter een echte verrassing voor ons beiden.

Bij het aanslaan kwam er een heuse meerval naar boven en omdat het inmiddels goed donker was geworden dacht Richard dat hij een paling had gevangen.
Gewoon aan een paar maden en aan haakje maat 14.
Goed, het was geen kanjer, maar voor Richard was het zijn eerste meerval en vol verwondering keek hij bijna de voelsprieten van de bek van het kleinood in zijn handen.

Verderop was in het midden van de plas een roofvisser in een bellyboot aan de gang.
We hoorden regelmatig het klonk geluid van een kwakhout om meervallen te lokken.
Richard had dat geluid nog nooit gehoord en zat zich af te vragen wat voor een geluid dat was, waarop ik antwoordde dat een kwakhoutje was en die gemaakt was van jankhout, hetzelfde hout waar violen van gemaakt worden.
Hahaha, want daar zit ook muziek in.

Hij pareerde de vraag, door aan mij te vragen van welk hout wandelstokken worden gemaakt.
Ik kon niets anders bedenken dan dat het leunhout moest zijn, maar hij vertelde mij dat wandelstokken van kreupelhout worden gemaakt. Hahaha.
Toch bleek het klonken van de bellyboter een vis binnen te brengen en ik maakte enkele foto´s van de 120 cm meerval die op zijn schoot lag.

Naast ons was er ook een roofvisser die vanavond twee meervallen mocht vangen, waaronder een metervis.
Ze begonnen vanavond pas laat te azen.
Tussen 23.00 en 23.30 uur kwamen de aanbeten en inmiddels had ik al een aanbeet niet af kunnen sluiten met een meerval, want die schoot los tijdens het aanslaan.
Maar de tweede aanbeet bracht wel een klein schepsel met een gulzige bek op de kant.

Volkomen onverwachts was die aanbeet trouwens, want na het uren turen naar mijn dobber en het even zoeken naar een banaan in mijn tas, liep mijn dobber weg.
Helaas miste ik nog een aanbeet, die na een korte worsteling losschoot, maar de laatste aanbeet was weer een succes.
Van de vier aanbeten die ik kreeg kwamen er vanavond toch nog twee in handen, en al waren ze niet zo groot, ze waren toch van harte welkom.

Overmorgen mogen we gelukkig weer op de snoekbaarzen vissen en hoewel de weersomstandigheden weer bar en boos worden met veel regen, onweer en andere ellende.
Voorlopig laten we de meervalsessies even voor wat het is en komen we er later zeker op terug.