Homepage || Karperverhalen|| La Carriere in Frankrijk augustus 2009 (deel 1)

La Carriere in Frankrijk augustus 2009 (deel 1)

Dit is de tweede keer dat ik met een ploeg karpervissers naar La Carrière ga. Ron Noorlander van Schwegler hengelsport in Uithoorn heeft dit weer georganiseerd.
Ditmaal gaat mijn vismaat Theo niet mee.
Zo’n lange rit van ca. 9 uur is eigenlijk veel te lang voor mij alleen, want na een paar uur merk ik dat ik vermoeid raak en mijn oriëntatievermogen tijdens het rijden achteruit gaat. Stephan Hoogervorst rijdt met mij mee, maar hij heeft helaas nog geen rijbewijs, dus kan hij het stuur niet overnemen.

We zijn met zijn allen ( 16 man) op weg en enorm gemotiveerd. Iedereen kon aan de laatste dagen aan niets anders meer denken dan aan knappe karpers en op het allerlaatste moment werden nog de benodigde spullen aangeschaft.
Sommigen gaan twee in plaats van een week karpervissen, maar dat vind ik net iets te lang om in een bivvy te verblijven en te slapen op een stretcher.
Een week zonder de accommodaties van een hotel of appartement is best haalbaar, maar niet langer en zeker geen twee weken aaneen.

Het bord aan de ingang

Ruim van te voren heb ik al mijn karperspullen nagekeken, nieuwe lijnen op de molens laten spoelen door Ron, batterijen ververst en als reserve gekocht, alles gecontroleerd en een lijst met wat ik mee moet nemen afgevinkt, zodat ik straks met een gerust hart op reis kan gaan.
En nu was het dan zo ver.

’s Nachts rijden heeft toch wel wat. In colonne reden we vrijdagnacht om ca. 23.30 uur, 7 augustus 2009 naar de Belgische grens en dan richting Frankrijk.
Ik heb ’s middags geprobeerd een paar uur te slapen en wonder boven wonder ben ik ook in slaap gevallen, want zo’n lange rit voor de boeg is voor mij een ware beproeving.
Mijn auto zit weer tot aan de nok toe vol.
Niet alleen karperspullen, maar ook kookgerei, water en drinken voor de hele week en natuurlijk voldoende eten.
Vanzelfsprekend gaat mijn opvouwbare toilet mee want dat is gewoon de uitkomst van de eeuw. Ik heb dit eerder in een karperverhaal geschreven en nu vragen toch een aantal vissers waar je deze kunt kopen, vanwege het grote gemak.

Vorig jaar zat ik in zo’n extra tentje heerlijk droog en daarin kookte ik ook mijn prakje

Vorig jaar hadden ik naast mijn bivvy een Oval Umbrella meegenomen. Eigenlijk is het niets meer en minder dan een paraplu met zijflappen en een verwijderbare middenstok.
Maar je zit wel heerlijk uit de wind en droog en je kunt er een bakkie koffie in zetten, maar ook je eten bereiden.
’s Morgens om ca. 09.00 uur kwamen we aan.
Het begon weer hevig te kriebelen en dat was geen ongedierte die je blote huid verkenden, maar om weer eens heerlijk zonder stress te gaan vissen op mooie karper die deze plassen rijk zijn.

De plekken zijn door Ron al een jaar van te voren gereserveerd
Ieder koppel moest een nummer trekken en mocht daarna in nummervolgorde zijn stekkeuze opgeven.
Stephan en ik namen stek 22.
Direct daarop reden we met de auto naar onze plek en we begonnen de auto uit te laden en als eerste de bivvy’s op te zetten. Daarna kwam de eettent aan de beurt en toen de hengels en rodpods.

Ideaal dat je auto achter je staat, want je hoeft geen tientallen meters heen en weer te zeulen met je spullen en wat je nog niet nodig hebt, laat je gewoon in de auto staan.
Je mag hier alleen met boilies vissen, maar ook aanvoeren. Grondvoer, hennep, maïs, wormen, maden, tijgernoten of andere partikels zijn streng verboden op straffe van verwijdering.
Een waadpak , een boot of voerboot, maar ook Bello de hond zijn hier eveneens verboden.
Dus we houden ons maar aan de regels en daar is best mee te leven.

20 kilo boilies in 5 smaken, blikjes met Pop-ups in verschillende smaken, moeten het maar doen

Stephan ving als eerst zijn karper van 20 pond.
Enthousiast drilde hij zijn eerste karper en ik stond al met het schepnet klaar om de karper te landen. Alles stond al in gereedheid, de natgemaakte onthaakmat, weegschaal op driepoot, de weegzak, een emmer water en mijn fototoestel op statief.
Toen de karper op de onthaakmat lag kon Stephan niet langer zijn euforie inhouden en begon te juichen of hij de staatsloterij had gewonnen.
De karper was een wildeman, want zelfs na het drillen bleef hij “kwispelen” met zijn staart op de onthaakmat en roffelde de hele buurt bij elkaar.
Een beetje krampachtig hield Stephan de karper in zijn handen en ik nam snel een paar foto’s voor hij weer in het water gleed.

20 pond spiegel van Stephan Hoogervorst

Toen mocht ik een aanbeet hebben.
Mijn optonics gaven slechts enkele piepjes voordat hij gillend af ging.
Een volle fluiter! En ik vloog naar mijn hengel.
De hengeltop stond prachtig krom en ik voelde het stompen van de karper onder water.
Ik lag ver weg naar het midden van de plas en er moeste heel wat meters nylon ingedraaid worden voordat de vechtende karper geland kon worden.
Stephan schepte de karper en de weegschaal gaf precies 25 pond aan.

25 pond spiegel met nare plek op zijn flank

De volgende dag zou voor mij een droevige dag zijn met 3 volle fluiters, die alle drie niet werden beloond met karper in het net.
Tot op enkele meters van de kant schoten ze van de haak en lieten mij radeloos staan.
Het lag niet aan de haak want die was vlijmscherp, maar voor alle zekerheid heb ik de rig vervangen.
Verdere aanbeten voor die dag bleven voor mij uit.
Stephan daarentegen mocht deze dag vier karpers landen van 20, 31, 25 en 19 ½ pond.
De eerste dertiger was op onze stek 22 gevangen.

De 20 en 31 ponder

De 25 pond schub en de 19 ½ pond slanke spiegel

Ik heb nog nooit zo’n blije vismaat gehad.
Bij elke gevangen karper maakte hij vreugdevolle danspasjes en er kwamen oerklanken uit zijn keel die bijna overeen kwamen met de taal van het volk in de regenwouden van Brazilië.
Het is en blijft teamwork als je met zijn tweeën aan de waterkant staat. Terwijl de een staat te drillen, maakt de ander de onthaakmat in orde, pakt vast het fototoestel en de weegzak en staat gereed met het schepnet om de karper te landen.
Het werkte ook perfect met ons tweeën.
Het zou die nacht verder rustig blijven.
De volgende dag vingen Stephan en ik allebei een dertiger.

33 pond spiegelkarper met de kracht van een 50 ponder

Stephan stond met een prachtig gebogen hengeltop de karper te drillen en ik zag aan zijn manier van drillen en de steeds weer vluchtende karper, dat het minstens een dertiger moest zijn.
Het duurde een tijdje voor de karper zich gewonnen gaf en toen hij in de weegzak aan de weegschaal hing stond de naald stil bij 33 pond.
Gefeliciteerd!, zei ik tegen hem en gaf hem een handdruk.
Het slijm van de spiegelkarper droop van zijn hand tussen mijn vingers, maar dat deerde mij niet.
De aanbeet op mijn hengel was hetzelfde als die van Stephan.
De dril duurde ook langer, dan ik gewend was en de naald van de weegschaal bleef bij mij precies op 30 pond staan.
Mijn eerste dertig ponder spiegelkarper op deze stek was een feit.

Ondergetekende met zijn 30 ponder

De volgende dag was mijn dag.
Stephan zou een enkele aanbeet krijgen en een spiegelkarper van 20 pond op de kant brengen.
Een prachtig karper met heel veel kracht in zijn lijf.

20 pond spiegelkarper van Stephan

Ik zou deze dag een graskarper van 22 pond en 94 cm lang vangen en drie spiegelkarpers van 20, 25 en 37 pond.
Bij de aanbeet van de graskarper was slechts een paar piepjes van de optonic te horen, maar ik pakte de hengel en met het omhoog brengen van de top voelde ik weerstand.
Hangen!

22 pond en 94 cm lang. Wat een felle rakker was dit, hij liet zich nauwelijks fotograferen

Heb je wel eens een graskarper gevangen?
Dan weet je hoe die op de kant tekeer gaan als een bezetene, want hij wil niet snel op de foto.

20 en 25 pond spiegelkarpers

37 pond spiegelkarper

Eindelijk weer een lekkere zware karper van 37 pond.
Wat een machtig gevoel is het toch als je zo’n kneitebijter aan het drillen bent.
Je blijft toch in je achterhoofd met het idee spelen, dat je hem alsnog vlak bij de kant of tijdens de dril kan verliezen door lijnbreuk of door het loslaten van de haak.
Maar deze kwam gelukkig in het net terecht.
Helaas had ik vandaag ook een losser vlak bij de kant en daar kan ik mijn tanden op breken.
’s Nachts ving Stephan een spiegel van 33 pond.

Een gave spiegel van 33 pond om 02.00 uur ’s nachts

’s Middags om 5 uur mocht hij nog een slanke spiegel van 13 pond in het net en op de kant brengen.
Laat hij op zijn boilie ook een snoekje haken!
Het onthaken ging gemakkelijk, want hij schoot vlak voor de kant er af.

Slechts 13 pond slanke spiegel

Op deze dag zou ik slechts twee keer een aanbeet krijgen.
Beide aanbeten werden verzilverd en een spiegel van 24 ½ en een spiegel van 22 pond kwamen op de onthaakmat terecht.

Mager als een lat is deze 22 ponder

Een 24 ½ pond brute krachtpatser met zijn mooie oranje anaalvin

Stephan zou deze dag een dertiger missen, aangezien hij boodschappen aan het doen was.
Dennis en Nick waren op visite en Dennis pakte supersnel de hengel van Stephan op en drilde de karper.
Na een lange dril kwam er een 32 pond spiegel in het net.

Helaas Stephan, deze two-tone 32 ponder moest je missen bij het verlaten van je stek

Bij zijn terugkomst hoorde Stephan wat er was gebeurd en hij schoot volledig in de stress.
In het begin wilde hij ook de foto niet zien.
Ik zou deze dag een mooie dag hebben en bracht 5 spiegelkarpers op de kant.
Het begon met een 20 ponder, gevolgd door een 29, 14, 28 ponder zonder staart en een 18 ½ ponder.
Stuk voor stuk krachtpatsers van formaat. Zelfs de kleine van 14 pond gaf veel strijd.

Een prachtige 29 ponder en daarnaast de 20 ponder

14 pond en op de volgende foto de 28 ponder en kijk even naar zijn afgeknipte staart! Afschuwelijk gewoon, welke visser doet dit?

Kijk een wat een mooie oranje staart van deze 18 ½ ponder

Stephan had een pechdag vandaag.
Eerst miste hij zijn 32 ponder en als toetje had hij een losser van jewelste. Verheugd stond hij zijn karper te drillen, maar de haak schoot uit de bek van de karper.
Zijn optonic ging even later krijsend af en een luid gekwaak volgde direct daarop. Een eend had een haak van een van zijn rigs in zijn poot en probeerde luidkeels te ontsnappen.
Met een tang moesten we de haak verwijderen en in de consternatie hebben we geen foto gemaakt.

Laat hij even later weer een aanbeet krijgen en terwijl hij de vis aan het drillen was, merkte hij op dat het wel een heel klein karpertje moest zijn.
Vrij snel was de vis op de kant en het was……..een brasem van ca 55 cm!

Ja hoor! Een brasem van 55 cm

De laatste dag ving ik ook een snoek van 60 cm aan mijn boilie.
En een paar uur later een goudkleurige spiegel van 19 pond die enorm vocht voor zijn vrijheid.
Voor mij zat het er op, ik kreeg geen aanbeten meer.

De laatste spiegel van 19 pond

Stephan zou echter nog twee aanbeten krijgen en bracht een spiegel en een rijenkarper in het net.
Om 19.45 uur de 20 ponder en om 20.30 uur de 18 ponder.

18 pond spiegel en de 20 ponder rijenkarper, goudachtig van kleur

Ook dat waren zijn laatste karpers van deze week.
Resumé :
Stephan heeft 11 karpers gevangen, waaronder 3 dertig plussers
Leo heeft 15 karpers gevangen, waaronder 2 dertig plussers en een graskarper van 22 pond.
In totaal hebben we 26 karpers gevangen met een gewicht van 567 pond!

Binnenkort volgt deel 2 van La Carriere 2009 met de vangsten van alle deelnemers.
Ik hoop dat ik dan binnenkort de foto’s van de koppels binnen krijg van alle dertigers, veertiger en vijftiger.
De aantallen van elk koppel heb ik al, maar het zou leuk zijn als ik de foto’s er bij zou krijgen.
Stuur ze maar naar leo_olierook@hotmail.com ( let op het onderliggend streepje tussen de leo _en mijn achternaam, dan maak ik er weer een mooi overzicht van.