Leo Olierook Fishing Adventures

    Homepage || Meerval specials|| Meerval vangsten op de Ebro in Spanje (sep 2010) Deel 5
 

    
 
Meerval vangsten op de Ebro in Spanje (sep 2010) Deel 5


Wij hebben een enorme fijne vakantie gehad.
Niet alleen vanwege de gevangen vissen, maar het hele pakket.
We hebben in deze week 10 karpers gevangen van 11 tot 25 kg en 19 meervallen waarvan als grootste, een van 2.10 mtr, een van 1.80 en een van 1.75 mtr.



Ed heeft 10 meervallen gevangen, waaronder de 1.75 en de 1.80 mtr en 1 karper van 17 kilo.


Ondergetekende heeft 9 meervallen gevangen, waaronder een van 2.10 mtr en als een na grootste 1.50 mtr. en 9 karpers waarvan de zwaarste 25 kilo.




Anton en Jutta van Gool zorgen goed voor hun gasten.
En volpension is bij hun ook volpension en er wordt nergens op beknibbeld.
’s Morgens een uitgebreid ontbijt, ’s middags een koelbox met koffie, bier, water, fruit, cakejes en stokbrood of brood met beleg of salades en ’s avonds uitgebreid eten in de vorm van een barbecue met sla en patat, entrecote met gebakken aardappelen en sperziebonen, een rijk gevulde wok met bami met kippenvlees en garnalen of een schnitzel met gekookte aardappelen en tuinbonen met spekjes, als een paar voorbeelden van het avondeten.

Je krijgt er nog twee halve liters bier bij en een toetje van ijs of een Irish koffie.



De tweepersoonskamer is in orde met zachte bedden, de wc en douche proper en niks op aan te merken.
Je wordt door Anton ’s morgens naar de trailerhelling gebracht met de auto en zijn boot aan de trekhaak en hij komt je ’s avonds ook weer ophalen.
Hij vertelt waar de goede stekken zich bevinden en de wijze waarop je moet vissen op meerval vanaf de kant.

Je kunt bij hem ook zakken met Halibut pellets kopen en die heb je echt nodig om te voeren bij zijn markers die je hebt uitgezet en elke keer als je een vangst hebt gerealiseerd, is het nodig dat er een schep pellets bij je uitgevaren lijn wordt gedeponeerd.
Dit houdt de vissen namelijk op de voerplek.

Als service is hij ook bereidt om een week van te voren voor te voeren, door elke dag een zak pellets in de Ebro te kwakken op de plek die je aangegeven hebt, of die hij voor je uitkiest als je niet bekend bent met de rivier.
Helaas zijn de pellets niet goedkoop, want een zak van 20 kg kost 60.- euro.
Wil je dat Anton voorvoert, dan is er met hem te praten over de stuksprijs.



In deel 2 heb ik de methode van het vissen op meerval uitgelegd en die methode is natuurlijk niet zaligmakend, maar zeer effectief.
Lood kan je vermijden om mee te nemen, door de stenen op de kanten van de rivier met een postelastiek te gebruiken.
Je hebt dan wel een Power Boom nodig of een Leadclip uit de karperwereld om het elastiek aan te bevestigen.



De haak moet ook niet al te groot zijn (2/0 tot 4/0), want ook wij zaten met veel te grote haken.
Zorg er wel voor, dat de draad van de haken dik zijn en de punt zeer scherp.
Bij het binnenhalen van je lijn stuitert je haak over de bodem van de rivier en daardoor kan de punt van je haak beschadigd raken (lees: bot).
Zodra je dit constateert, dan moet je hem direct vervangen of aanvijlen want dat scheelt veel missers.

De gemiddelde diepte van de rivier loopt vanaf de kanten naar de overkant van 2 ˝ meter naar 5 meter en via een talud naar de oude rivierbedding van ca. 9 meter.
Die diepe stukken zijn de stukken waar grove meervallen zich plegen op te houden.
Op de fishfinder is het een drukte van belang daar beneden en zoiets zie je bijna nergens.



Er vliegen honderden vliegen en dozijnen wespen om je heen als je een vis hebt gevangen, want die zijn gek op het slijm wat de meerval achterlaat op de onthaakmat of op een zeil.
Vervelend tot op het bot, en ik kon er maar niet aan wennen dat ze overal op je lijf aanwezig zijn en soms ook achter mijn brillenglazen van mijn zonnebril zaten.

Ik had een wondje aan een van mijn vingers en dat leek wel een magneet voor het vliegend tuig.
De wespen zaten ook op de gevangen karpers en meervallen en als je een foto wilde maken met een karper in je handen, dan kreeg je er de kriebels van.
Misschien ligt het wel aan het jaargetijde.



Als je in je stoel zit te wachten op een aanbeet, dan vliegen ze zo je broekspijpen in.
Een vlieg gaat nog wel en is snel te verwijderen, maar een wesp vindt niet snel meer een uitweg en probeer die maar eens uit je broekspijp te krijgen zonder dat je gestoken wordt.
Dus broekspijpen omvouwen en in je sokken stoppen.
Je loopt een beetje voor joker maar je bent op een visvakantie en dan hoef je niet in je zondagse pak te lopen.



Je kunt kiezen uit het vliegen met een vliegtuig of een auto met of zonder eigen boot.
Een auto heeft als voordeel, dat je mee kunt nemen wat je wilt, zelfs zakken Halibut pellets en onbeperkt materiaal.
Ook kun je je eigen boot aan je trekhaak hangen en dat scheelt pecunia.
Het nadeel is, dat je 1600 km moet rijden voordat je bij Anton en Jutta aankomt, veel benzine of diesel kwijt bent en vergeet de tolwegen niet, want die lopen op naar 100.- euro heen, maar ook weer terug.
Je bent gebroken als je aankomt en de rit is niet in een dag te doen of je moet met twee of drie man afwisselend gaan rijden, maar dan ben je nog steeds niet fit als je er bent.



Een vliegreis van 2 uur en 20 minuten van Amsterdam naar Barcelona en het huren van een auto lijkt een betere oplossing, alleen is de rit van het vliegveld Barcelona naar Playas de Chacon een rit van 3 uur.
Je meerval of karperhengels en molens kun je bij Anton huren voor 5.- euro per dag, maar je kunt ze ook per vliegtuig laten vervoeren in een hengelkoker.
Let op het gewicht van je koffer en hengelkoker, want die mogen samen niet boven de 20 kg uitkomen.

Mijn handbagage was 9 kg in plaats van 5 kg en ik moest dus 40.- euro extra bijbetalen voordat ik mijn instapkaart kreeg.
Let daar dus ook op.



Zorg dat je molens hebt, die minstens 350 meter gevlochten lijn van 80 lbs kunnen herbergen.
Dat is ongeveer 0.40 honderdste.
Onze X2 Endura 6500 konden dat niet, want na ca. 270 meter was er geen ruimte meer op de spoel en hadden we eigenlijk een dunnere hoofdlijn moeten nemen.
Maar lager dan 80 lbs wilden we niet gaan en we vonden een dunnere hoofdlijn onverantwoord.
Deze vrijloopmolens bij Raven kosten in een aanbieding slechts 3 stuks voor 99.99 euro en dat is 3 keer niks.

Ze stonden hun mannetje, want zelfs een meerval van 2.10 mtr met een gewicht van meer dan 55 kilo werd zonder problemen gedrild en op de kant gebracht.
Waar je wel op moet letten is dat de as waar je de spoel van je molen over schuift, dik genoeg moet zijn om verbuigen ervan te voorkomen.
Gebeurt dat wel, dan kan je de molen gelijk wegkieperen.

Wat je niet gewend bent is dat je de slip van je molen helemaal vast moet draaien.
Wat zegt u?, ……inderdaad.
Zo vast mogelijk vastdraaien zodat er geen beweging meer in te krijgen is als je aan de hoofdlijn trekt en je hengeltop vervaarlijk naar een breekpunt dreigt te gaan.

25 kilo schubkarper en enorm sterk


Een beetje meerval, maar ook een flinke karper trekt je lijn zo van je spoel, ondanks dat de slip op slot zit.
Dat zijn we in ons land niet gewend en we staan daar een beetje huiverig tegenover, maar geloof me, zelfs een schubkarper in de Ebro van 17 kilo trekt lijn van je spoel ondanks dat de slip helemaal is aangedraaid.
Kan je nagaan met een meerval van over de twee meter die vele tientallen kilo’s zwaarder weegt.

Ik vind persoonlijk een vrijloopmolen beter dan een molen met een slip boven of onder de molen.
Want zet je de slip van een “gewone” molen vast, dan wordt geheid je hengel uit de steun het water ingetrokken, aangezien jij niet zo snel kunt reageren om hem bij een aanbeet op te pakken.
Je meervalhengel kan die druk wel hebben, al vrees je van te voren dat hij zal breken.

Bij een vrijloopmolen kun je de slip helemaal vast draaien en de molen dan in zijn vrijloop zetten, zodat de gehaakte vis vrij lijn kan nemen en je auditief gewaarschuwd wordt door het geratel van de molen.
Je kunt de slip van een gewone molen wel los draaien en hem vast zetten als je aan de dril begint, maar geloof me, met een grote of zware vis ontbreekt je daar gewoon de tijd voor.

Je hebt veel meervalhengels.
Je hoeft beslist niet de duurste te nemen, maar een uit de middenmoot.
Mijn Spro Triple XXX van 3.00 meter met een werpgewicht tot 180 gram kon een meerval van 2.10 meter met een gewicht van ruim 55 kg, met gemak aan.
Superhengel!



Eigenlijk zijn meervalhengels met een kunstof reelhouder af te raden.
Door de enorme krachten die op de reelhouder uitgeoefend worden, kunnen de steuntjes waar de molenvoeten van de molen in zitten, ineens breken.

De vele steile kanten van de Ebro vragen om deugdelijk schoeisel.
De grove en kleinere rolstenen op de schuine taluds zijn niet geschikt om met slippers of sandalen te belopen.
Zelf vergat ik een dag mijn schoenen en had mijn slippers nog aan en dat was geen pretje.
Als je een grote meerval haakt, dan moet je je helemaal schrap kunnen zetten om niet het water ingetrokken te worden.
Je slip staat immers vast en het is mij ook overkomen, dat een zware meerval mij bijna meesleurde over het schuine talud het water in en ik mij door mijn werkschoenen (en mijn gewicht van 110 kilo) gelukkig staande kon houden.



Je hebt ten alle tijden een boot nodig als je vanaf de kant gaat vissen, want je moet je lijnen uitvaren op een geschikte plek die je van te voren gemarkeerd hebt met boeien of markeerdrijvers.
Elke keer als je na een vangst je lijnen weer uitvaart naar de markeerboeien, dan gooi je weer een paar handen pellets in het water.
Je vismaat houdt de hengels in zijn handen en jij vaart naar de plek waar je het aas in het water deponeert.
Als je dat hebt gedaan, dan kan je vismaat de lijn strak draaien en de hengel in de hengelsteun zetten.



Anton had korte RVS steunen, met een dito pen, die je met een flinke vuist in de grond kunt slaan.
Het nadeel van deze steun is, dat je hengel de hemel inreikt en je een stijve nek oploopt als je naar de toppen van je hengels kijkt.
Ook worden de kurken handgrepen van de hengels beschadigd door het geruk en getrek van een aanbeet.
Misschien is een driepoot van aluminium, die je in hoogte kunt verstellen, wel een optie.
Ik zou deze driepoot wel verankeren met een pen (bv. een bivvypeg) en een stevig koord in de grond, anders ligt de steun met hengels al na een enkele aanbeet in de Ebro.

Door zijn geringe gewicht is de driepoot in de hengelkoker mee te vervoeren. Ik hoop dat degenen die dit verhaal in 5 delen hebben gelezen, er veel uit op kunnen steken en net zo enthousiast worden als wij om eens op deze vissoort te gaan vissen.
Misschien zien we elkaar aan de waterkant van de Ebro, want wij gaan op zeker volgend jaar weer.





 
naar boven
 

© Leo Olierook Sportsfishing Adventures 2008-2012

  Webdesign by Theo J. de Wit

Google Sitemap Generator