Homepage || Karperverhalen|| La Carrière stek 13, Augustus 2010 Deel 4

La Carrière stek 13, Augustus 2010 Deel 4

Deze woensdag 11 augustus begon met een mooi plaatje.
Na de regen van de vorige dag, was het weer tijd voor een zonnige dag en misschien wel mooie vangsten.

De nacht van dinsdag op woensdag kregen we nog een aanbeet en een volle fluiter van een beetmelder.
Het was de beurt van Nick en die stond veel eerder bij de hengel dan ik met mijn stramme ledematen.
Nog tollend van de remslaap stond ik met het schepnet in mijn handen te wachten tot de karper was uitgedrild.

Een prachtige spiegelkarper van 20 pond deed zijn opwachting en na de geijkte handelingen zwom hij weer snel in het water.
Om 9.45 uur zou ik voor de tweede keer de spiegelkarper van 21 pond vangen, die Nick een paar dagen eerder ook aan de haak had gekregen.
We zagen het aan de kronkel van de staart.

Kijk naar de staart!

Geeft niks, want die mag elke dag aan mijn haakje hangen.
Drie uur later, en dat is een eeuwigheid aan de waterkant, was het de beurt van Nick om de volgende karper op het droge te brengen.
Intussen keek ik weer naar het brutale roodborstje die weer wat voedsel van de bodem pikte.

Alert en schichtig en constant op zijn hoede pikte hij naar verkruimelde boilies en als hij genoeg had opgepikt vloog hij weer snel weg, waarschijnlijk naar een nestje met jongen.

Nick was klaar met drillen en ik schepte de 23 pond zware spiegel.

Weer een mooie twintiger op de kant.
Ik moest 4 uur wachten voor ik de volgende aanbeet mocht verzilveren.
Het was overigens best wel de moeite waard om zolang op de karper te moeten wachten, want die zou mij niet teleurstellen.

Na een felle vechtpartij, waarbij de vis het niet kon winnen en zelfs niet toen hij op een onverwacht moment een wierbed in dook, kwam hij uitgeput op zijn zijde naar de kant.
Ditmaal woog de spiegel 25.8 pond, want ik kwam een paar streepjes te kort voor een 26 ponder.
Weer een mooie bak en het houdt maar niet op.

Pas om 19.00 uur kreeg Nick een aanbeet van een mooie schubkarper.
20 pond dynamiet kwam steeds in zicht en steeds weer liet de vis zijn achterste zien.

Een zeldzaam mooie schubkarper liet zich uiteindelijk vangen en de foto vertelt je het verhaal van de power en zeldzame schoonheid van deze prachtige vis.
Tuut…tuut..tuuuuuuuuuut!
Ik sprong op en snelde naar de bewuste hengel.
Nick verrast over mijn zeldzame alertheid en snelheid keek zijn ogen uit.

Zoiets kan ik natuurlijk niet elke dag garanderen, maar nu lukte mij dat wel voor een keer.
Het was net voor de schemer ( 21.15 uur) toen de karper de strijd opgaf.

De 19 ponder lag gewillig in mijn handen toen de foto werd gemaakt en zonder morren gleed hij van de weegzak het water in en zwom op zijn dooie gemak weg.

Een klein uur later haalde Nick een spiegel van 15.4 pond op het droge.
Ook deze brave borst gaf een leuke strijd, waar sommige twintig ponders een puntje aan kunnen zuigen.
Met onverwachte uitvallen kon je aardig zijn kracht inschatten en zijn vechtlust was ongeëvenaard.

Inmiddels waren er 33 karpers op de kant gebracht en we hebben nog 2 dagen te gaan.

Vannacht ( woensdag op donderdag) moest ik er om 01.30 uur uit omdat het mijn beurt was voor het landen van een karper.
Het kleinood was slechts 13 pond en omdat we allebei verzopen waren door de regen, hebben we van de karper geen foto gemaakt.

Om 9.45 uur had ik na een volle fluiter een sterke vis aan de haak, die mij even het vermoeden gaf een hoge 20er aan de lijn te hebben.
Het bleek een schubkarper van 19 pond te zijn.

Wat een geweld op de onthaakmat zeg, want van deze schub was bijna geen foto te maken vanwege zijn wilde capriolen om naar het water toe te komen.
Uiteindelijk lukte het Nick om een snelle foto te maken van deze woesteling.

Vier uur later (alweer) kreeg Nick zijn handen vol aan een spiegel van 21 pond.

Deze kon hij rond 14.00 uur pas landen.
Ruim een kwartier is hij met deze vis aan het stoeien geweest, kan je nagaan wat een geweldenaar dat was.
Nog steeds was de karper bezig met zijn strijd om los te komen, terwijl hij allang op de mat lag.

Tja, ook onder karpers heb je mafketels dus.
Om 18.00 en 18.05 schoten er twee karpers achter elkaar van de haak.
Bij de ene hengel was de haakpunt wat botter geworden en dat kon de reden zijn, maar bij de ander was dit niet het geval en kon er wat weinig visvlees gehaakt zijn.

Om 19.00 uur kreeg ik opnieuw een aanbeet en na een tiental minuten kon ik hem landen, want Nick was net even weg.
De foto is wederom op de mat genomen.

De spiegelkarper van 25 pond bleef gelukkig even stil liggen toen ik de foto nam.
Nick was nog niet terug toen ik om 20.00 uur opnieuw een aanbeet kreeg.
Het leek wel of deze karper een langer uithoudingsvermogen had, dan de vorige spiegel, want hij bleef maar gaan.

Net toen ik hem had geland en de schubkarper van 23 pond op de mat deponeerde, kwam Nick aangelopen en hielp onmiddellijk mee.

’s Nachts kregen we tussen 00.15 en 01.15 uur nog drie aanbeten, waarvan er twee loos alarm bleken en een aanbeet schoot na een paar minuten los.

De wind was op vrijdag weer gedraaid en kwam nu vanuit het Noorden.

Dat was een ongunstige ontwikkeling.
De hele dag stond in het teken van lossers en Nick zei tegen mij, dat ik even naar de datum van mijn horloge moest kijken.
Vrijdag de dertiende, zei ik verrast en we zitten op plek 13, krijg nou wat.

Toch zouden we vandaag nog vier (4) karpers landen al duurde het vreselijk lang voor de eerste echte aanbeet doorzette.

Om 16.00 uur pakte ik een mooie spiegel toen Nick boodschappen deed.
De 24 ponder heb ik op de onthaakmat gefotografeerd, want er was verder niemand voorhanden om een foto te maken.

Deze 83 cm lange spiegel was erg sterk en vocht tot de laatste snik.
Ik moest hem ook even begeleiden toen hij in het water lag, want waarschijnlijk was hij toch een beetje gestrest na de dril.

Nick wist om 17.15 uur een fraaie spiegel van 26 pond te landen en voor het zo ver was, had deze spiegel nog even een appeltje met hem te schillen.
Wat een power en wat een onverwachte kracht spreidde deze vis ten toon.

We besloten te gaan barbecueën en Nick had van Peer een barbecue gekregen met wat houtskool en aanmaakblokjes.
Nick ontpopte zich als een volleerde kok en weldra had ik een heerlijk geurende entrecote op mijn bord liggen.

Eigenlijk zat ik de entrecote sneller op te eten dan gewoonlijk, al genoot ik er evenveel van, want elk moment kon er een beetmelder afgaan bij een plotselinge aanbeet.
Het was mijn beurt, dus ik bleef alert.
Om 19.15 uur was het zover.

Als een gillende keukenmeid ging een beetmelder te keer en een molenspoel draaide overuren.
Zo, zei ik tegen Nick, dit weer een zware vis toen ik de beukende kop van de karper voelde.
En daar zou ik gelijk in krijgen.

De karper was onvermoeibaar en bleef knokken als een bokser die per se de eindronde wil halen.
En hij was vet!
Een kanjer van een spiegel van exact 15 kilo was de tweede 30 ponder die ik in het net wist te krijgen.
Dit was voor mij de laatste karper die ik zou vangen.

Nick kreeg om 20.00 uur de kans om zich wederom te bewijzen en haakte een spiegel van 18 pond.
Ook deze spiegel was de laatste vis die Nick zou vangen, want we kregen daarna geen enkele aanbeet meer.

Eigenlijk was de week karpervissen afgelopen, maar we lieten de hengels nog steeds op de steunen staan met de hoop in ons achterhoofd nog een knoert te vangen in de nachtelijke uren.

Later op de avond kwamen Peer en Karin nog even langs om het overschot aan bier op te maken en dat lukte op twee biertjes na.
Om 00.00 uur zochten we onze stretchers op en we hadden afgesproken, dat we om 07.15 uur op zouden staan om de boel af te breken.

Helaas werden we ’s nachts uit onze slaap gehouden omdat het stortregende.
Alles was de volgende dag zeiknat en in de regen moesten verder met de boel af te bouwen en we waren tot onze hemd nat van ellende.
Maar ook dat hoort er bij.
In deel 5, zal ik een en ander uit de doeken doen en mijn indruk van deze week eens wat verder toelichten.

Verboden te vissen, na dit bord