Homepage || Karperverhalen|| La Carrière stek 13, Augustus 2010 Deel 3

La Carrière stek 13, Augustus 2010 Deel 3

We hadden de afgelopen drie dagen slecht 15 karpers in het net mogen brengen en een aantal missers moeten incasseren.
Vandaag zouden we het op deze bewolkte en regenachtige dag met zware slagregens beter doen.

Het was slechts 15 graden met een koude Zuidoosten wind, want de wind was van het Noordoosten naar het Zuidoosten gedraaid.
Het begon goed, maar niet heus, met twee lossers om 10.45 uur, vrijwel gelijk achter elkaar aan twee verschillende hengels.
Nick besloot te gaan douchen en terwijl hij zijn vieze lijf aan het verwennen was met een geurig zeepje, kreeg ik een aanbeet om 11.00 uur.

Geloof het of niet, maar ik kreeg 10 minuten later een tweede aanbeet, terwijl ik de eerste karper aan het drillen was.
Dat was mijn tweede dubbele aanbeet toen Nick er weer niet was.
Ik deed dezelfde handeling als de dag ervoor.

De eerste spiegel van 20 pond gleed in het net en na het wegen en een foto gemaakt te hebben, zwom hij weg in het water en ik pakte de andere hengel om de volgende karper te drillen.
Dat bleek een spiegel van 18 pond te zijn en die gaf heel veel sport.

Die karper begreep tenminste wat een karpervisser bezield om op karper te gaan vissen en daarom gaf hij alles wat hij had.
Wat een fantastische strijd beleefde ik met die 18 ponder.

Bart heeft voor mij de foto’s genomen

Natuurlijk hoorde Nick ademloos mijn verhaal over de dubbele run, toen hij terug kwam van het douchen en ik liet hem de foto’s zien.

Om 12.30 uur zou Nick zijn volgende karper aan de haak krijgen.
Treuzelend piepte de beetmelder en stopte en opnieuw gaf de luidspreker enkele tonen weer en stopte om ineens met een gierende uithaal een goed bericht te melden.

Als een jonge hond rende Nick naar de hengel en de strijd kon beginnen, want voordat de karper in het net gebracht kon worden moesten er eerst nog wat hindernissen worden genomen.

Een 18 pond spiegelkarper gleed na een korte strijd in het net en ik droeg hem naar de onthaakmat, waarna hij na weging en een fotoshoot in het water gleed.
Om 15.00 uur kwam er een klein schubkarpertje aan de kant en hij woog slechts 12 pond.

Ondanks dit geringe gewicht was het een sterke vis.
De gave schubben weerkaatsten het geringe licht en toverden telkens andere kleurschakeringen als je de karper kantelde.
Nick zou boodschappen gaan halen.

Je snapt het al, Nick weg…..een aanbeet om 16.00 uur waar ik niet om heen kon.
De molenspoel gaf ineens met een vloeiende beweging lijn af aan de vluchtende karper en de beetmelder kreeg haast een stuip in zijn gezang.
Geen fototoestel op statief en geen mens in de buurt die een mooie foto kon maken, dus dan maar een foto van de 29 pond schubkarper op de mat.

Jammer, dat er niemand was die een foto kon maken terwijl ik hem in mijn handen hield.
Goed.
Terwijl we met het eten bezig waren kreeg een van de hengels opnieuw een aanbeet te verduren.
Met de hoogste toon die je kunt bedenken, beukte het geluid van de beetmelder tegen je hersenen aan en die hield pas op toen de nylonlijn van de beetmelder was getrokken door het heffen van de hengel.
Nick stond met een gebogen hoofd en top op zijn gemak een karper te drillen.

Na de dril waarbij Nick de karper om de wierbedden wist te omzeilen werd de spiegel binnen gehaald om te worden gewogen.
Bij 22 pond bleef de naald staan.

De Engelsen aan de overkant haalden bijna elke karper binnen vier minuten binnen.
Vanaf het moment van aanslaan, drillen, tot het scheppen met het schepnet, dat alles in 4 minuten.
Aan de ene kant kan je daar bewondering voor hebben, maar aan de andere kant denk je bij jezelf, hebben ze daar nog wel lol aan.

Ik nam de proef op de som en mijn volgende karper, die zich een kwartier na de karper van Nick aandiende, zou ik binnen 4 minuten in het schepnet proberen te krijgen.
En dat lukte.

Binnen vier minuten lag deze 18 ponder op de mat, maar of ik daar zo’n plezier aan heb beleefd, kan ik volmondig nee zeggen.
Het is net of je makrelen op een logger staat te takelen.
Geen reet aan.
Elke run van de karper werd abrupt afgebroken door een bijna vastzittende spoel die op geen enkele wijze ruimte aan de slip gaf.
Dat is geen karpervissen meer.
Om 21.00 uur kreeg Nick een 18 ponder aan de haak.

Ook het drillen van deze spiegel gaf verder geen problemen en na wat uitvallen naar links en rechts kon de spoedig verzwakte vis worden geschept.
Nog geen kwartier later vloog ik uit mijn makkelijke karperstoel en rende naar een van de hengels.

Werk aan de winkel.
Ik voelde een zwaar gewicht aan de andere kant van de lijn en ik moest de karper over twee achter elkaar liggende wierbedden heen loodsen.
Dat lukte gelukkig, zij het met grote moeite.

26 pond (13 kilo) woog de vis en ik was weer blij een stoere karper geland te hebben.
De regen was inmiddels opgehouden en de wind nam snel in kracht af.

In het donker gloeide een van de leds van beetmelders fel op en slechts twee kleine piepjes waren te horen.
Nick nam het zekere voor het onzekere en sloeg aan en direct daarna stond zijn hengeltop krom.
Hangen!, schoot er door mijn hoofd en ik vroeg aan Nick het te bevestigen.
Hij hangt, hoorde ik hem zeggen, boven de muziek uit van de radio vlak naast mijn oor.

Na de dril, kwam er een gave schubkarper van 18 ½ pond op het droge.
Wat een mooie vis was dat en we kregen er geen genoeg van.
Voor hij weer in het water terug gezet zou worden, keken we voor alle zekerheid de genomen foto’s na om zeker te weten dat ze gelukt waren.

Om 22.30 uur zou ik de laatste karper van deze dag vangen.
Na een felle dril en onzeker of ik de vis wel zou kunnen landen door de vele onzichtbare wierbedden in de duisternis, kwam hij toch in zicht.

20 pond spiegelkarper was weer mijn laatste aandeel aan het eind van deze dag en dat was een dagtotaal van 11 gevangen karpers en helaas 3 lossers.

In deel 4 zal de vangsten van de rest van de week vertellen en ook daar zitten weer gave sterke vissen bij.