Homepage || Witvisverhalen|| Feederen op de Westeinderplassen (35 kg brasems)

Feederen op de Westeinderplassen (35 kg brasems)

Ron vroeg aan mij of ik een keer een avondsessie brasemvissen wilde meemaken met de feederhengel vanuit de boot en daar heb ik volmondig JA op gezegd.
Bij het vissen op vette bakken van brasem, voel ik me altijd een beetje week van binnen, aangezien deze beren met het hoogste slijmvolume mij altijd hebben aangetrokken.

Ron was zo aardig om mij mee te nemen naar een ogenschijnlijk vet avontuur en mijn hart klopte drie keer sneller dan mijn vaatverwijderpil kan onderdrukken en mijn gesteldheid en tikker eigenlijk kon hebben.
Ja, jongens en meisjes, zou Pipo de Clown hebben gezegd, het grote avontuur gaat direct beginnen.
En dat was inderdaad weer een openbaring in duplo/veelvoud en nog veel meer.

Ik haalde Ron om 18.00 uur op en na het inladen van zijn visgerei reden we naar de plek waar zijn boot lag aangemeerd.
We installeerden de boot op een plek op de Westeinderplassen en deze werd met twee steekstokken op zijn plek gehouden.
Na een korf vol lekkers en aantrekkelijk voer op een bepaalde afstand geworpen te hebben, bevestigden wij de hoofdlijn aan de clip op de spoel van de molen en draaiden toen pas de hoofdlijn op de spoel.

Na een voerkorf of vijf, die telkens op dezelfde afstand op de voerplek werd gedeponeerd omdat de hoofdlijn niet verder gegooid kon worden door de lijnclip, maakten wij de onderlijn vast aan de wartel van de powergum.

Ik koop de onderlijnen per 10 in een zakje.
Ze zijn 75 cm lang, 10 honderdste dun en hebben haakje maat 10 of 12.
Zodra ik merk dat de maden slechter aanprikken door een licht botte haak, en dat kan al na tien vissen zijn, dan vernieuw ik direct de onderlijn.

De eerste brasem kwam al snel in de boot en verdween in het enorme leefnet.
Ik zat te stuiteren van plezier toen ik de eerste brasem aan de haak kreeg, want wat is dat weer een heerlijke ervaring om zon slijmbal in je handen te hebben.

Het feederhengeltje lag heerlijk in de hand en bij elke gevangen brasem of bliek, deed hij zijn werk fantastisch.
De een na de andere brasem kwam in de boot en bij elke vis had ik hetzelfde gevoel van plezier en Ron heeft wel tien keer gehoord, dat ik het feedervissen ook een leuke manier van vissen vond.

Tja, als ik ergens lol in heb, dan steek ik dat niet onder stoelen of banken maar dan schreeuw ik het uit, behalve dan met sex met mijn partner, want dan ben ik de stille genieter, anders gaan de buren maar praten.
Ron keilde met dezelfde regelmaat de een na de andere brasem in het leefnet en ik merkte dat ook hij dit een fijne manier van vissen vindt.

Soms waren de brasems even van de plek en bleven de aanbeten weg, maar na een nieuwe voerkorf met voer, kwamen ze al snel tevoorschijn en het spel kon weer beginnen.
Op de rand van de boot heeft Ron een schuimrubber isolatie aangebracht, die je ook bij het isoleren van waterleidingen gebruikt, om de tere hengeldelen niet te beschadigen als deze op de rand van de boot liggen.

Daar is over nagedacht.

Om 21.15 uur was het redelijk donker en was het tijd om de feedertoppen te voorzien van een vernuftig clipje waar een breekstaafje in bevestigd kan worden.

Je kon nu zelfs de toppen van de hengels niet meer zien, maar door het groene breekstaafje in de top van je hengel kon je elke aanbeet feilloos registreren.

Het vangen ging dus ook in donker gewoon door.
Tot twee keer toe moest ik mijn onderlijn doorknippen, omdat de brasem de haak totaal had ingeslikt en niet meer was te verwijderen.
De teller bleef bij 42 stuks steken en we rekenden uit dat we 35 kilo vis in het net hebben gebracht, want drie ringen van het leefnet zaten vol met vis.

Om 23.20 uur stopten we met onze feedersessie en dat vond ik eigenlijk nog te vroeg.
Na Ron thuis afgezet te hebben en thuisgekomen, bleek het 01.00 uur te zijn en ik had over een paar uur afgesproken met Marco om de volgende dag te gaan verticalen.
Een kort nachtje, maar dat had ik er graag voor over.